Guidelines och inspiration
Nå ut på nolltid. Så här enkelt är det!
Öka kundlojaliteten, nå ut med viktiga budskap, skapa merförsäljning eller minska belastningen på er kundtjänst. Med Campaigns finns oändliga möjligheter. Som avsändare disponerar ni ensamt kampanjytan och ansvarar för att ni har rätt att visa och exponera innehållet i kampanjerna. Maila oss på campaign@kivra.se så berättar vi mer!
Storlek och format
- Er bild ska vara i PNG- eller JPG-format.
- Max storlek är 300 kb
- Minsta bredd är 414 px
- Bildformat 2:1
Håll det enkelt
- Förkorta och förenkla text och bilder. Det ska vara lätt att ta till sig budskapet.
- Tänk på balansen och hierarkin i innehållet i er kampanj. Användaren scannar ofta innehåll från vänster topp till höger botten.
- Skapa fokus och balans – se till att designen inte ligger för nära kanterna.
Skapa en inbjudande kampanj
Lägg gärna in en Call to action knapp som kan öka intresset att klicka vidare, även om hela kampanjytan är klickbar. Skriva gärna en uppmaning som passar er kampanj. Placera gärna knappen i nedre högra hörnet i passande kontrastrika färger.
Läsbarhet & text
- För att skapa bra läsbarhet bör fontstorleken inte vara mindre än 12 px.
- Vi rekommenderar att texten är max 4 rader för ett tydligt och fokuserat budskap.
- Använd kontrastrika färger. Om ni har en bakgrundsbild kan det vara en idé att lägga en färgad bakgrundsplatta bakom texten för att den ska synas tydligt.
- Testa gärna om era färger har tillräckligt med kontrast samt bakgrundsfärg och textfärg här.
Håll ihop kommunikationen
Skapa visuell igenkänning mellan kampanjen och den landningssida kampanjen leder till.
Inspiration
Hur går det till i praktiken? Vi har satt ihop ett par enkla guidelines. Välj ett eget budskap eller inspireras av våra exempel.