Nå era medborgare digitalt

Med Kivra kan kommuner kommunicera digitalt på nya och innovativa sätt. Vi bidrar med verktyg som förenklar vardagen för medborgare och hjälper kommuner digitalisera. Verktyg som digital post, fakturor, lönespecifikationer, brev och kallelser.

Bli världsbäst på digitalisering

Ni är säkert väl bekanta med regeringens målsättning. Svenska kommuner ska bli bäst i världen på att ta vara på digitaliseringens möjligheter.

Det är ett mål som inspirerar oss. För vi vet att det är möjligt. Redan idag skickar tiotusentals företag och myndigheter Kivra för att skicka brev, fakturor och mycket annat. Tillsammans har över hälften av Sveriges vuxna befolkning valt att samla sina viktigheter i Kivra – två av tre svenskar.

Digitalisering kan ibland låta lite diffust. Men i vårt fall är det väldigt konkret. Kivra bidrar till en medborgarservice i form av en enkel, snabb och smidig dialog. En dialog som samtidigt kan spara värdefulla resurser åt er kommun.

Vi ser införandet av digital post som en service till medborgarna i första hand. Vi upplever att kommunikationen blir säkrare med digital post. Det faktum att invånaren själv har valt Kivra tror jag gör att de läser posten i högre grad.

Carina Landin, kommunikationsansvarig Ragunda kommun

Så hjälper vi er

Farväl, fönsterkuvert. Ge era medborgare möjlighet till att få all sin post digitalt.

Använd denna ikon vid mörkgrön temafärg

Brev

Digitalisera alla typer av brev. Bygglov, antagningsbesked, underrättelser och mycket annat.

Läs mer om brev
Använd denna ikon vid mörkgrön temafärg

Fakturor

Skicka fakturorna direkt i Kivra. Mottagaren kan själva bestämma när fakturan ska betalas.

Läs mer om fakturor
Använd denna ikon vid mörkgrön temafärg

Kallelser

Perfekt för tidsbokningar. Mottagaren kan lägga in kallelsen i sin kalender med ett enkelt knapptryck.

Läs mer om kallelser
Använd denna ikon vid mörkgrön temafärg

Lönebesked

Skicka lönebesked till anställda. Lönebesked som medarbetaren kan spara även efter anställningens slut.

Läs mer om lönebesked
Används exempelvis för puffBlock när vi använder tema (theme) när bakgrunden är mörkgrön (theme primary)

Formulär

Gör en undersökning, ställ frågor – få reda på vad era medborgare tycker och tänker på ett enkelt och smidigt sätt på formulär i Kivra.

Tre av många fördelar

Miljöansvar

Miljöpåverkan från papperspost är stor. Både från förbrukade träd och CO2-utsläpp från transporter. Sedan start har Kivra sparat 90.000 träd och 12.000 ton CO2.

Ekonomisk besparing

Om kommuner helt gick över till digital post skulle vi kunna spara 250 miljoner kronor. Besparingar som kan användas till samhällsnytta.

Självklar service

Digital post är en service till alla medborgare. I många länder är det redan en självklarhet. Det är enkelt, snabbt och smidigt.

Digitalisera kommunen med Kivra

Kommunrapport. Vägen till framtidens post.

Digitala utskick är en självklarhet om man frågar svenska folket. Det visar en undersökning som Kivra gjorde med Kantar Sifo 2020. Men ännu har inte Sverige nått regeringens målsättning om att svenska kommuner ska vara bäst i världen på att dra nytta av digitaliseringens möjligheter. Rapporten från 2020 är fortfarande aktuell.

Region Västerbotten använder Kivra för att nå ut om studie

Över 80 procent av kvinnorna i den här åldersgruppen i Västerbotten har en digital brevlåda, vilket innebär att inbjudan kommer att hamna där för många. Vi uppmanar alla att ta en extra titt i inkorgen på till exempel Kivra, uppmanar Sara Höglund.

Läs pressmeddelandet

Tips för att komma igång

Ikon föreställande en cirkel med en symbol för att något är avbockat.

Börja enkelt

Att smyga igång i små steg är ett sätt att göra övergången smidigare. Börja med att digitalisera lönebesked till anställda inom kommunen, eller någon annan väl definierad typ av utskick eller fakturor. Och utöka successivt.

Ikon föreställande en cirkel med en symbol för att något är avbockat.

Snegla på andra

Ett flertal kommuner har redan kommit igång med digital post. Och här finns många lärdomar att ta del av. Så ta del av andras digitaliseringsresor och följ efter.

Ikon föreställande en cirkel med en symbol för att något är avbockat.

Ta hjälp

Tydlig information och bra kompetens finns att tillgå. Om det känns svårt att komma igång, ta hjälp av oss.

Kom igång med Kivra

Hör av dig så hjälper vi dig igång!